Bra att veta som boende
Här har vi samlat information till dig som hyresgäst hos oss.
Störningsjour
Ring till Securitas på telefonnummer 010-44705300 om din granne är störande efter klockan 22.00
Har du låst dig ute? Vi låser upp mot uppvisande av legitimation. Under dagtid ta kontakt med din fastighetsskötare. Efter kontorstid ta kontakt med Securitas på telefonnummer 010-470 53 00. Du blir debiterad för upplåsningen med 1500 kronor.
Ring Anticimex på telefonnummer 075-245 10 00
Kontraktsfrågor
När du har fått ett kontakt behöver du ta kontakt med Skatteverket och göra en flyttanmälan.
Infaller den dag då du ska flytta in på en lördag, söndag, annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, kan inflyttning ske först nästa vardag.
För att betala din hyra för lägenhet eller garage finns 3 alternativ att välja på.
Ansluta dig till e-faktura
Du anmäler dig till e-faktura i din internetbanken.
Ansöka om autogiro
Blankett för ansökan om autogiro finns på kontoret.
Använd Mina sidor
Logga in på Mina sidor och under ”visa mina hyresavier/fakturor” hittar du din hyra med OCR nummer och vilken summa du ska betala.
Mer information får du i samband med inflyttning.
En hemförsäkring har flera viktiga delar. Du behöver en hemförsäkring när du bor i hyresrätt.
Hemförsäkringen ersätter dig om dina saker skadas eller förstörs vid till exempel brand, översvämning eller inbrott. Dessutom slipper du bli ersättningsskyldig om det uppstår skador på fastigheten.
Din hemförsäkring ger dig som regel också ett visst reseskydd, rättsskydd och överfallsskydd.
Det vanligaste när du är hyresgäst hos oss är att du har ett eget elabonnemang för din hushållsel. Vattenfall för elnät och när det kommer till elleveransen väljer du elbolag själv.
Dock finns undantag, för de som bor på Höjdenområdet i Färgelanda. Där har varje lägenhet har en egen elmätare och varje lägenhets faktiska förbrukning mäts av oss och faktureras på varje efterföljande månads hyresavi. Systemet kallas IMD, Individuell Mätning och Debitering.
När du ska flytta ut måste du alltid säga upp ditt kontrakt skriftligt på baksidan av ditt hyreskontrakt på originalavtalet. Kontakta oss om du är osäker, så hjälper vi dig med uppsägningen.
Uppsägningstiden är tre månader och börjar gälla från nästkommande månadsskifte. Det betyder att om du till exempel säger upp lägenheten 26 juli så börjar uppsägningstiden gälla 1 augusti. Då blir augusti, september och oktober uppsägningsmånaderna i detta fallet.
Nycklar
Du ska ha lämnat in alla dina nycklar till oss senast klockan 12.00 första vardagen efter att hyresavtalet löpt ut.
Vid dödsfall gäller en månads uppsägning under förutsättning att kontraktet sägs upp inom en månad ifrån dödsfallet.
Vid senare inkommen uppsägning gäller tre kalendermånaders uppsägningstid.
Om det finns flera dödsbodelägare lämnar delägarna fullmakt på vem som har rätt att teckna dödsboet tillsammans med blanketten ”Dödsfallsintyg med släktutredning” så att behörig person säger upp kontraktet.
Vårda din lägenhet
Samtliga lägenheter i Valbohem bestånd är anslutna till det öppna fibernätet förrutom de som bor i Ellenö. Där är det Qmarket som gäller.
Genom att vi har ett öppet fibernät i våra fastigheter har du själv möjlighet att välja den leverantör av bredband som du önskar direkt i lägenhetens nätverksuttag.
Som hyresgäst hos Valbohem har du möjlighet att teckna ett avtal med Telia om en kostnadsfri TV-tjänst START och Bredband 1/1.
Önskar du beställa TV-tjänst och kanaler från någon annan leverantör gör du det separat och står då själv för kostnaden för det TV-utbudet.
Problem med din TV- eller bredbandstjänst?
Har du problem med din TV- eller bredbandstjänst ska du alltid vända dig till din tjänsteleverantör för felavhjälpning.
Att tänka på vid avflyttning.
Om du flyttar från Valbohem är det viktigt att du säger upp din tjänst i god tid genom att ringa till Telia och ange Valbohem som fastighetsägare.
När du flyttar ska boxen skickas tillbaka till Telia och inte tas med eftersom den är beställd till den specifika lägenheten.
På varje bostadsområde finns sopkärl för brännbart respektive komposterbart/matavfall.
Avfall och återvinning är en del av vardagen som måste fungera året runt. Därför är det viktigt att vi tillsammans hjälps åt.
En väl fungerande avfallshantering är också viktig för att du och dina grannar ska få en trevlig boendemiljö.
Se därför till att sortera ditt avfall i rätt kärl och att inte ställa avfall utanför sopkärl.
Grovsopor slänger du på någon av kommunens återvinningsstationer:
Färgelanda: Timmervägen i centrum, Höjdenvägen i Höjdenområdet.
Högsäter: Skomakarvägen, vid brandstationen.
Stigen: Vänersborgsvägen, vid bron, Stigens ÅVC, Högsätersvägen
Ödeborg: Bruksvägen vid bron
På Stigens återvinningscentral lämnar du farligt avfall.
I Färgelanda är det Ragn-Sells AB som sköter hämtning av hushållsavfallen.
Som hyresgäst har du skyldighet att sköta din uteplats på ett varsamt sätt så att det inte upplevs som misskötsel av omgivningen. Uteplatsen skall ge ett välvårdat och prydligt
intryck året om. Du får gärna, på egen bekostnad, plantera mindre prydnadsträd och buskar, dvs inga växter som växer sig höga med tiden. Inga växter, buskar eller träd är tillåtna mot husfasaderna. All plantering skall ske i kruka alternativt blomlåda med en ordentlig bottenplatta. God ordning gäller även vid ytterdörr/entré. Vid misskötsel av uteplatsen kommer vi att kontakta er och är det inte åtgärdat efter påtalan kommer vi att anlita en entreprenör som åtgärdar uteplatsen. Kostnaden får du som hyresgäst stå för.
Användande av el- samt gasolgrill är tillåtet på din uteplats, dock ej kol- eller vedgrill.
Tänk på att placera grillen med avstånd från väggen och så att röken inte besvärar grannen eller orsakar brandfara.
På de ställen som det finns en grillplats i bostadsområdet hänvisar vi er att grilla där.
Innan en felanmälan rapporteras uppskattar vi om du som hyresgäst själv har försökt åtgärda problemet först. Här kommer några enkla tips:
Stopp i avlopp- golvbrunn i dusch och vid badkar är hyresgästens ansvar att hålla rent. Mindre stopp i vattenlås i bad och kök åtgärdas du själv. Ring felanmälan om du vill få hjälp över telefon.
Glödlampor och lysrör – de byter du själv, även dem i ugn och kyl.
Filtret i köksfläkten – de rengör du regelbundet själv. Behöver det bytas kontakta felanmälan så får du ett nytt filter att installera.
Proppfel-Återställa säkring eller byt propp. Ha alltid extra proppar hemma. Kvarstår elfelet efter återställning/proppbyte, kontakta din fastighetsskötare.
TV/Internet – kontakta din leverantör.
Trasiga persienner – persienner ingår inte i standardutrustningen.